Nieuw: Gratis de cursus 'Depressie de Baas'! Anonieme e-health!
Gratis Toegang

Recente blogposts

Waarom we zo vaak negatief denken.

Waarom hebben we zo’n voorkeur voor negatieve gedachten, waarom hebben we bv in het nieuws vooral aandacht voor narigheid, waarom zien we eerder gevaar dan iets leuks?

Helaas, het is niet anders, het ligt besloten in hoe we onze evolutie. Het zit in ons ingebakken. En dat kan best vervelende consequenties hebben. De wereld om ons heen is nog nooit zo veilig geweest, er zijn nog ooit zo weinig bedreigingen geweest en toch voelen veel mensen zich onveilig.

Dit heeft allemaal te maken met hoe onze hersenen werken. Onze hersenen spelen een zeer belangrijke rol in ons vermogen om te overleven en tijdens onze evolutie, en trouwens ook redelijk recent, was onze wereld vol bedreigingen.
Lees meer

Onrust in je hoofd

Een van de dingen die we in de praktijk vaak horen, is dat mensen, ook al zijn ze aan de gang gegaan met ontspanningsoefeningen en met het leren makkelijker te denken (denk aan cognitieve therapie, zoals RET of het ABC van gevoelens), nog steeds last hebben van een gevoel van onrust.

Een belangrijke reden daarvoor is dat een van de kenmerken van angst klachten, depressie en slaapproblemen bestaat uit een verstoord stresshuishoudingssysteem. En dat dit systeem toch meer tijd nodig heeft om zich te herstellen.

Daarnaast zagen we dat veel mensen gedrag vertonen, dat dit stresssysteem steeds weer activeert. Een van de grote problemen is dat mensen ‘in gevecht’ raken met de onaangename gevoelens die ze ervaren. In de praktijk zien we alleen dat hoe harder je dit probeert, hoe meer klachten je krijgt.

Hoe meer je probeert iets niet te voelen of er niet aan te denken, hoe meer last je van hebt!

Lees meer

Negatief zelfbeeld

Een negatief zelfbeeld is iets wat vaak voorkomt bij mensen met depressieve klachten of angstklachten. Hoewel iedereen wel eens negatieve gedachten over zichzelf kan hebben, loopt het vaak zo uit de hand dat mensen bijna niet meer in staat zijn om iets positiefs over zichzelf te verzinnen. De negativiteit is dan zo overheersend geworden dat er weinig ruimte meer over is voor iets anders.

Als iemand zich bij ons aanmeldt met de vraag: ik wil mijn zelfbeeld verbeteren, dan is een eerste keuze van behandeling vaak cognitieve therapie: Het jezelf leren af te vragen of al dat negatiefs wat er in je hoofd opborrelt, wel klopt, of dat wel realistisch is.

Lees meer

Naar het blogoverzicht