Slaapproblemen, angstklachten en stress gerelateerde aandoeningen

Nieuw: Gratis de cursus 'Depressie de Baas'! Anonieme e-health!
Gratis Toegang

Recente blogposts

Weer die smartphones!

Nog maar weer eens over smartphones. We kunnen niet meer zonder. Hoe vaak kijk je zelf op je telefoon? Enig idee? En wat gebeurt er als je je telefoon niet bij je hebt? Vergeten of niet opgeladen of zo iets? Maakt het je onrustig? of erger?

smartphones

Een tijdje terug werd gemeld dat we 221 keer per dag op onze telefoon kijken. Nou lijkt dat cijfer op zijn minst matig onderbouwd te zijn, maar kijk eens in je eigen omgeving. Er zijn daar ook genoeg voorbeelden te vinden van hoe het gaat als je je telefoon moet missen.

Hoe werkt dat nou? En, wat zijn de gevolgen eigenlijk? Het lijkt wel alsof we een beetje verslaafd zijn geraakt aan onze telefoon, of liever aan de informatie die we er van krijgen: een appje, een facebookpost, breaking news, het zijn allemaal aandacht trekkers. En, we zijn gek op nieuwe dingen, of liever gezegd ons brein is er gek op. Al die kleine stukjes informatie zijn allemaal een beloning en het trekt telkens weer onze aandacht.

Lees meer

Medicijnen en Depressie

De laatste tijd is er weer veel te doen over antidepressieve medicatie. Om er even een paar uit te lichten: er worden veel te veel antidepressiva voorgeschreven, meer dan een miljoen mensen in Nederland slikken ze, antidepressiva den niet wat ze beloven, met name bij lichte en matig ernstige depressie is er geen enkele onderbouwing voor de effectiviteit ervan.wk-48-slaapmiddelen-klein

Het lijken nogal tegenstrijdige berichten, wat waarom zouden huisartsen zo vaak middelen voorschrijven die niet effectief zijn? Er gaat overigens nog wel meer mis in de eerste lijn. Ongeveer een miljoen Nederlanders per jaar krijgen te maken met depressieve klachten. Ongeveer in 350.000 gevallen worden de gepresenteerde klachten ook herkend als depressie. Van die groep mensen krijgt ongeveer de helft de behandeling die onder andere het Nederlands Huisartsen Genootschap aanbeveelt.

Die aanbeveling is cognitieve gedragstherapie. Maar wat is dan de reden dat die niet ingezet wordt? Is het dat mensen niet naar de psycholoog durven? Weet de huisarts de weg niet naar een goede psycholoog? Willen mensen een ‘wonderpil’, die alle problemen laat verdwijnen, zonder er moeite voor te hoeven doen? Zij het de huisartsen die denken, ‘nou baat het niet dan schaadt het niet’ (dat is immers wat de farmaceut ons wil laten geloven)?

Wie het weet mag het zeggen. Feit is dat er veel medicijnen worden voorgeschreven, vooral bij mensen bij wie dat niet geïndiceerd is. Feit is ook dat als het niet baat, het wel degelijk kan schaden. De laatste jaren blijkt dat het onderzoek dat door de farmaceutische industrie gedaan is naar de effectiviteit van antidepressieve medicatie, stelselmatig een te rooskleurige voorstelling van zaken heeft gegeven en dat bijwerkingen, zoals het verhaal van het voorschrijven van SSRI’s bij kinderen, werden verzwegen, soms met dramatische gevolgen.

En die cognitieve gedragstherapie dan? Die is er in alle soorten en maten, bij de psycholoog face-to-face en de laatste tijd ook als behandeling die via internet te volgen is. Vooral laatste is misschien voor de groep die met zijn depressieve klachten niet ‘te koop’ durft te lopen een oplossing. Linksom of rechtsom, het blijft de behandeling van eerste keuze.

Voor internet behandeling: Depressie de Baas

Braintraining: kun je je geheugen trainen?

'Kan ik mijn geheugen trainen?' In mijn dagelijkse praktijk als neuropsycholoog is dit meest gestelde vraag. Meestal komt die vraag nadat ik iemand heb verteld dat hij of zij wat geheugen betreft achteruit aan het gaan is.
Het antwoord op die vraag heb ik altijd beantwoord met: ‘nou, misschien als je 6 uur per dag aan het oefenen gaat …, maar in de praktijk kan het dus niet.’ Het trainen van je hersenen is al een hele tijd in de mode. In Nederland is een van de voorvechtsters Margriet Sitskoorn (hier op Youtube) die met haar boek 'Het Maakbare Brein' beschrijft hoe dit in elkaar steekt.

Skepsis

De braintrain beweging heeft de laatste jaren dan ook een hele serie oefenprogramma’s, app’s en andere, vaak duur betaalde, methoden ontwikkeld die gretig aftrek vond. Dit ondanks de skepsis die bij veel wetenschappers bestond.

Helaas! Recent onderzoek laat zien dat de resultaten van deze braintrainers zeer beperkt zijn. Het blijkt dat intelligentie, werkgeheugen of het geheugen niet verbetert door trainen. Op zijn hoogst wordt iemand beter in het uitvoeren van de training zelf, maar effect op andere gebieden is er niet. Daarnaast kwam uit een onderzoek naar voren dat mensen die op één enkel gebied veel trainden (het voorbeeld was het leren van het stratenpatroon van Londen door taxichauffeurs), wel leidde tot veranderingen, maar dat de vooruitgang op dat gebied ten koste ging van andere vaardigheden.

Wat helpt dan wél?

Jammer genoeg misschien net de makkelijkste oplossing, maar wat wél helpt tegen achteruitgang van bijvoorbeeld het geheugen is in beweging blijven. Sinds een aantal jaren is er veel onderzoek wat dit laat zien. De laatste tijd is de hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder met zijn boek 'Laat je Hersenen niet zitten' hier een grote voorvechter van!
Zorg voor dus voldoende lichaamsbeweging en blijf actief op sociaal vlak. Blijf jezelf ook uitdagen met het ondernemen van nieuwe dingen.

Naar het blogoverzicht