Slaapproblemen, angstklachten en stress gerelateerde aandoeningen

Volg de cursus Omgaan met Angst
Direct Toegang
X
Volg de cursus Omgaan met Angst
50% Complete
Video, audio en E-book

Recente blogposts

Braintraining: kun je je geheugen trainen?

'Kan ik mijn geheugen trainen?' In mijn dagelijkse praktijk als neuropsycholoog is dit meest gestelde vraag. Meestal komt die vraag nadat ik iemand heb verteld dat hij of zij wat geheugen betreft achteruit aan het gaan is.
Het antwoord op die vraag heb ik altijd beantwoord met: ‘nou, misschien als je 6 uur per dag aan het oefenen gaat …, maar in de praktijk kan het dus niet.’ Het trainen van je hersenen is al een hele tijd in de mode. In Nederland is een van de voorvechtsters Margriet Sitskoorn (hier op Youtube) die met haar boek 'Het Maakbare Brein' beschrijft hoe dit in elkaar steekt.

Skepsis

De braintrain beweging heeft de laatste jaren dan ook een hele serie oefenprogramma’s, app’s en andere, vaak duur betaalde, methoden ontwikkeld die gretig aftrek vond. Dit ondanks de skepsis die bij veel wetenschappers bestond.

Helaas! Recent onderzoek laat zien dat de resultaten van deze braintrainers zeer beperkt zijn. Het blijkt dat intelligentie, werkgeheugen of het geheugen niet verbetert door trainen. Op zijn hoogst wordt iemand beter in het uitvoeren van de training zelf, maar effect op andere gebieden is er niet. Daarnaast kwam uit een onderzoek naar voren dat mensen die op één enkel gebied veel trainden (het voorbeeld was het leren van het stratenpatroon van Londen door taxichauffeurs), wel leidde tot veranderingen, maar dat de vooruitgang op dat gebied ten koste ging van andere vaardigheden.

Wat helpt dan wél?

Jammer genoeg misschien net de makkelijkste oplossing, maar wat wél helpt tegen achteruitgang van bijvoorbeeld het geheugen is in beweging blijven. Sinds een aantal jaren is er veel onderzoek wat dit laat zien. De laatste tijd is de hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder met zijn boek 'Laat je Hersenen niet zitten' hier een grote voorvechter van!
Zorg voor dus voldoende lichaamsbeweging en blijf actief op sociaal vlak. Blijf jezelf ook uitdagen met het ondernemen van nieuwe dingen.

Misofonie: gek van geluid?

Misofonie, oftewel letterlijk: haat van geluid. Geluid veroorzaakt door mensen. Zoals slik-, smak-, kauw-, bijt-, adem-, gaap-, snurk- en kuchgeluiden. Het ophalen van de neus, herhaaldelijk klikken met een pen, tikken op een toetsenbord en andere heel ‘normale’ (herhalende) geluiden. Mensen met misofonie ergeren zich er kapot aan. Meer dan dat; ze voelen woede, haat, walging en/of extreme irritatie door geluiden die anderen maken. Wat zijn de symptomen van deze psychische aandoening, hoe ontstaat misofonie, is er een behandeling en wordt deze vergoed door de zorgverzekeraar? We vertellen het je en geven je tips.

misofonie

Omschrijving misofonie

Misofonie is een aandoening met een voorlopig nog onduidelijke achtergrond, die wel ernstige gevolgen heeft op psychologisch en sociaal vlak. Zo’n 0,5% van de Nederlandse bevolking heeft extreme last van misofonie. Hoewel een groter deel van Nederland (7%) zich behoorlijk stoort aan geluiden van anderen. Misofonie wordt ook wel 4S genoemd: Selective Sound Sensitivity Syndrome. De meer gebruikte benaming misofonie werd in 2001 vastgelegd door twee Amerikaanse wetenschappers. In 2009 begonnen onderzoekers van het Academisch Medisch Centrum (AMC) met het onderzoeken van de aandoening en de behandeling hiervan. Over misofonie is nog niet heel veel bekend. Ook is het nog geen ‘erkende’ aandoening.
Lees meer

De preventie van depressie

De preventie van depressie is helaas niet iets wat de meeste behandelaars en ook zorgverzekeraars hoog in het vaandel hebben staan. Waarom is mij niet duidelijk, omdat juist op het vlak van preventie er grote gezondheidswinst gemaakt kan worden.

Zelf heb ik altijd de gewoonte gehad om aan het eind van een behandeling samen met de klant een soort van noodplan of een terugval plan te maken. Eigenlijk bevat zo'n noodplan een korte samenvatting van wat er in de behandeling gepasseerd is en geeft als het goed is ook een opsomming van de methoden die in de regel gebruikt worden om een klacht, in dit geval een depressie, te behandelen.

Het gaat dan om terugvalpreventie, dus eigenlijk gewoon preventie! Vandaag op video stap 1: Activeren!

Naar het blogoverzicht