Nieuw: Gratis de cursus 'Depressie de Baas'! Anonieme e-health!
Gratis Toegang

Page content

Vechten tegen Depressie

Depressieve gevoelens daar wil je van af. De meeste mensen spannen zich tot het uiterste in om van dat soort nare gevoelens af te komen.
Alleen … het werkt niet altijd! Sterker nog, het kan zelfs tegen je gaan werken. Dan is het tijd om op een andere manier met negatieve gevoelens om te gaan.

Je kunt de mindfulnesstraining via deze link volgen.

Blue Monday

Welkom bij Blue Monday! Vandaag zou het de meest deprimerende dag van het jaar zijn. Tenminste dat wordt gezegd door de wetenschapper Cliff Arnall, die met een formule berekende dat dit de meest rottige dag van het jaar is. Maar klopt dat wel? Toevallig is het een prachtige zonnige dag, die je uitnodigt om naar buiten te gaan.

Het zou er bij Blue Monday om gaan dat de kans op donker en grijs weer het grootste is, dat de kerstdagen voorbij zijn, de goede voornemens gesneuveld en dan nog een keer de eerste werkdag van de week ook!

Nou kan het wel kloppen dat door de verminderde blootstelling aan licht en de kortere dagen, mensen zich wat slechter voelen dan op andere dagen. De vraag is alleen wel: Hoe erg is dat nou eigenlijk? Er zijn ook wetenschappers die zeggen dat een vertraging in je systeem met wat minder zin om actief te zijn en daardoor misschien een wat verminderde stemming gewoon hoort bij het natuurlijke wisselen van de seizoenen. De natuur om je heen vertraagd, dieren doen een winterslaap en wij worden ook wat minder actief. Hoort erbij zeggen ze. Het grootste probleem volgens hun is dat het het label krijgt van ‘dit is een probleem!’.

Dat laatste is wel een belangrijke. Laat je vooral geen probleem aanpraten. Ik vind het op zich een goede zaak dat er meer aandacht is voor depressieve klachten, maar strikt genomen hoort de Blue Monday daar toch echt niet bij.

Mindfulness

Mindfulness lijkt steeds belangrijker te worden bij het leren omgaan met stress en bij de behandeling van depressieve klachten en angstklachten.
Sinds een tijdje worden er ook allerlei mindfulness trainingen online aangeboden. Ook wij bieden een gratis training aan, bedoeld voor het geven van anonieme hulp (meer informatie via deze link).
Maar wat is mindfulness nou eigenlijk en, vooral, wat niet?

Winterdepressie

Een winterdepressie is een periode van somberheid die afhankelijk is van het seizoen. Het wordt ook wel een een seizoens afhankelijke depressie genoemd. Het hangt waarschijnlijk samen met een verminderde blootstelling aan licht gedurende de herfst en winter.

Veel voorkomende symptomen zijn, naast de somberheid: verhoogde slaapbehoefte, sufheid overdag, verminderde energie en een toegenomen behoefte aan calorieën.

 

Bestaat HSP?

Hoog sensitief. Veel mensen geven aan dit te hebben, of er last van te hebben. Maar wat is het eigenlijk? Sommige wetenschappers vinden dat het niet bestaat …

Digitale Detox

Hoezo, digitale detox? Je hoort juist iedereen over ‘always on’, ‘productiever door minder te slapen’, ‘connected’ en meer van dat soort kreten.
Er ooit bij stil gestaan dat je ook iets doet als je niets doet?
Misschien is het dan tijd voor een digitale detox.

Waarom we zo vaak negatief denken.

Waarom hebben we zo’n voorkeur voor negatieve gedachten, waarom hebben we bv in het nieuws vooral aandacht voor narigheid, waarom zien we eerder gevaar dan iets leuks?

Helaas, het is niet anders, het ligt besloten in hoe we onze evolutie. Het zit in ons ingebakken. En dat kan best vervelende consequenties hebben. De wereld om ons heen is nog nooit zo veilig geweest, er zijn nog ooit zo weinig bedreigingen geweest en toch voelen veel mensen zich onveilig.

Dit heeft allemaal te maken met hoe onze hersenen werken. Onze hersenen spelen een zeer belangrijke rol in ons vermogen om te overleven en tijdens onze evolutie, en trouwens ook redelijk recent, was onze wereld vol bedreigingen.
Lees meer

Onrust in je hoofd

Een van de dingen die we in de praktijk vaak horen, is dat mensen, ook al zijn ze aan de gang gegaan met ontspanningsoefeningen en met het leren makkelijker te denken (denk aan cognitieve therapie, zoals RET of het ABC van gevoelens), nog steeds last hebben van een gevoel van onrust.

Een belangrijke reden daarvoor is dat een van de kenmerken van angst klachten, depressie en slaapproblemen bestaat uit een verstoord stresshuishoudingssysteem. En dat dit systeem toch meer tijd nodig heeft om zich te herstellen.

Daarnaast zagen we dat veel mensen gedrag vertonen, dat dit stresssysteem steeds weer activeert. Een van de grote problemen is dat mensen ‘in gevecht’ raken met de onaangename gevoelens die ze ervaren. In de praktijk zien we alleen dat hoe harder je dit probeert, hoe meer klachten je krijgt.

Hoe meer je probeert iets niet te voelen of er niet aan te denken, hoe meer last je van hebt!

Lees meer

Pagina 1 van 3123