Nieuw: Volg de cursus 'Omgaan met Angst'! Anonieme e-health!
Gratis Toegang!

Page content

Veel voorkomende problemen bij het plannen

Veel voorkomende problemen bij het plannen van activiteiten

  • Niet op gang kunnen komen.
    Als je het moeilijk vindt te beginnen met datgene wat je je had voorgenomen, kun je jezelf tot in detail bepaalde opdrachten geven. ‘Ga het doen’ is te vaag. Zeg tegen je lichaam: ‘Benen loop; hand, pak nu de pen op, ga nu schrijven’. Zodra je dit gezegd hebt, doe het dan en geeft jezelf geen pauze om te gaan twijfelen.
  • Te strak met het schema omgaan.
    Je planning is een leidraad, het is niet de bedoeling dat je het als een dwangbuis ervaart. het is om je te helpen, niet om over je leven te heersen. Er kan onverwachts iets gebeuren waardoor je van het schema af moet wijken. Een vriend komt onverwachts langs of de wasmachine gaat kapot. Misschien krijg je op zo’n moment het gevoel dat het plannen niet zinvol is en dat het tevergeefse moeite is geweest. Hoe kun je nu omgaan met onverwachte gebeurtenissen?

    • Accepteer de gewijzigde situatie.
      Aanvaard dat de dingen anders lopen dan je verwacht had. Ga verder met je oorspronkelijke planning zodra dat mogelijk is. Je vriend die onverwachts langs kwam, vertrekt om vier uur. Wat heb je voor dat tijdstip gepland?
    • Bedenk alternatieven.
      Bepaalde activiteiten zijn afhankelijk van factoren, die buiten onze macht liggen zoals het weer en onze gezondheid. Bij het plannen van een picknick is het verstandig alvast een alternatief te bedenken voor als het regent. Als je het weekend bij een vriendin zou logeren en deze blijkt op het laatste moment ziek geworden te zijn in plaats van het bijltje er bij neer te gooien en ‘niets’ te gaan doen.
    • Probeer de ‘gemiste’ activiteiten niet in te halen.
      Als je om één of andere reden niet toegekomen bent aan datgene wat je gepland had (je wilde bijvoorbeeld de slaapkamer schoonmaken, maar raakte met je zoon in gesprek over zijn vakantieplannen) probeer dit dan niet in te halen. Ga naar de volgende activiteit van het schema en plan datgene wat is blijven liggen op één van de volgende dagen. Mocht het voorkomen dat je met een bepaalde activiteit sneller klaar bent dan je verwacht had, begin de volgende activiteit dan niet eerder dan op het daarvoor geplande tijdstip. Vul de vrije tijd tussen de twee activiteiten met iets leuks. Het kan handig zijn een lijst met plezierige activiteiten ‘in voorraad’ te hebben, waaruit op zo’n moment gekozen kan worden.
  • Te specifiek of te algemeen plannen.
    Het is niet nodig, dat je tot in detail opschrijft wat je de komende dag gaat doen. Als je opschrijft welke meubels je allemaal gaat stoffen, ben je te specifiek bezig. Aan de andere kant moet je ook niet te algemeen zijn. Als je ‘huishoudelijk werk’ op het schema zet, blijft het nog vaag wàt er precies gaat gebeuren. Bovendien is het dan ook niet duidelijk wanneer je precies klaar bent (wanneer je je doel bereikt hebt). Plan de activiteiten ongeveer per uur of per half uur.
  • Teveel op het resultaat gericht zijn.
    Bij het plannen noteer je hoeveel tijd je aan een bepaalde activiteit gaat besteden niet hoeveel je in die tijd gaat doen. Als de tijd voorbij is, stop je. De hoeveelheid die in een bepaalde tijd kunt verrichten. is afhankelijk van factoren die buiten onze macht liggen (de telefoon rinkelt, de machine gaat kapot) of andere problemen (concentratiemoeilijkheden, moeheid). Als je tegen jezelf zegt dat je vanmiddag de hele tuin moet wieden en het lukt niet dan heb je het gevoel dat je gefaald hebt en kun je geen waardering opbrengen voor hetgeen je wel gedaan hebt. Als je daarentegen alleen voorneemt om een uur te wieden, maakt het niet zoveel uit hoeveel je gedaan hebt. Beloon de inspanning, niet het resultaat!
  • Het verwachten van wonderen.
    Je (directe) doel is de geplande activiteit zo goed mogelijk uit te voeren, niet om over je depressie heen te komen. Bij sommige activiteiten zul je je minder depressief voelen dan bij andere. Als je consequent doorgaat met op bovenstaande manier activiteiten uit te voeren, zul je je geleidelijk beter voelen. Verwacht nooit op grond van één ding een wonderbaarlijke genezing. Het is niet zo waarschijnlijk dat je depressie over is, nadat je een uur tv hebt gekeken of nadat je de kast onder de trap hebt schoongemaakt. Als je dat verwacht, zul je teleurgesteld worden.
  • Stoppen als het moeilijk wordt.
    Stop alleen met een activiteit als je aan het ‘winnen’ bent, niet als je vermoeid raakt of als het moeilijk wordt. Dit zal je een voldaan gevoel geven en moed geven om verder te gaan.

    Comment Section

    0 reacties op “Veel voorkomende problemen bij het plannen

    Plaats een reactie


    *