Page content

article content

Beter leren slapen

Beter slapen begint met luisteren naar je eigen lichaam. Je biologische ritme, in de slaapwetenschap het circadiane ritme genoemd, is het ritme dat je moet leren volgen om beter te leren slapen. Helaas proberen we dat soms om te keren en proberen we ons ritme aan te passen aan onze eigen agenda.

Onlangs sprak ik hierover met Marleen Stelling in het Radio 1 programma ‘Dit is de nacht’.

dit is de nacht

Voor wie niet geluisterd heeft voor de slechte slapers hier even de slaaptips op een rijtje, inclusief de tips die in de uitzending niet aan de orde zijn gekomen:

  • Sta elke dag op dezelfde tijd op
  • Ga naar bed als je je slaperig bent
  • Zorg dat je naar je slaap ‘toeleeft’ door:
    • na je avondeten geen koffie of andere caffeinehoudende dranken te drinken
    • vanaf 3 uur voor je gaat slapen je tablet en smartphone uit te zetten
    • de tijd te nemen om tot rust te komen
  • Ga (overdag) ontspanningsoefeningen doen
  • Als je na 3 kwartier niet in slaap bent gevallen:
    • ga je bed uit en ga naar een andere kamer
    • doe zo min mogelijk licht aan
    • zet de radio of muziek aan
    • ga pas weer naar bed als je je slaperig voelt

 

Comment Section

4 reacties op “Beter leren slapen


Door Valeriaan op 24 april 2020

Tegenwoordig wordt valeriaan nog steeds gebruikt als slaapmiddel. Zowel om sneller in te slapen als om langer aan een stuk door te slapen. Valeriaan bevat verschillende stoffen die je helpen kalmeren en voorkomen dat je stress hebt. Hierdoor lig je met een rustiger gevoel in bed en slaap je sneller. Je moet het 400-900 mg 2 uur voor het slapen gaan, voor 2 tot 4 weken slikken voor je de effecten merkt. Het heeft weinig nadelen en zorgt ervoor dat je fris wakker wordt.


Door 10monsters op 5 juli 2020

Om inzicht te krijgen op welke manier je nachtrust eruit ziet zijn er tegenwoordig activity trackers op de markt van merken als Garmin, Apple en Fitbit die je slaapritme meten. Je kunt dan uiteindelijk inzicht krijgen in je REM, diepe en lichte slaap. Dit alles wordt zelfs al in grafieken uitgewerkt waardoor je kunt monitoren of je voldoen nachtrust krijgt. Handig om een beter beeld te krijgen over je persoonlijke doelstellingen om je slaap te verbeteren met andere hulpmiddelen.


Door Slaapt op 12 januari 2021

Beter, langer en dieper slapen. Dat is waar de verzwaringsdeken voor is ontwikkeld. Het gewicht van de deken drukt zachtjes op je lichaam. Dit zorgt voor een geborgen en veilig gevoel tijdens het slapen.

Het gewicht van de zwaartedeken signaleert aan jouw lichaam dat je veilig bent. Dit verhoogt op een natuurlijke wijze de geluks- en slaaphormonen in jouw lichaam.


Door Sensolife op 25 februari 2021

De tips die hierboven worden gegeven zijn vooral gebaseerd op tijdelijke slaapproblemen. Bij langdurige slaapproblemen kunnen andere middelen beter van dienst zijn. In veel gevallen worden dan speciale medicijnen voorgeschreven maar meestal heeft dit toch niet het gewenste effect. In plaats daarvan is het een beter om te kijken voor alternatieven. Een verzwaarde deken is een goed voorbeeld hiervan. Dit kan zorgen voor een meer ontspannen gevoel van je lichaam waardoor je sneller in slaap kunt vallen. Jammer genoeg zijn nog niet veel Nederlanders bekend met dit product. Hopelijk komt daar snel verandering in zodat meer mensen de voordelen van deze soort dekens gaan ervaren.

Plaats een reactie


*