Nieuw: Volg de cursus 'Omgaan met Angst'! Anonieme e-health!
Gratis Toegang!

Page content

Veel voorkomende problemen bij het veranderen van negatieve gedachten

Veel voorkomende problemen bij het noteren van negatieve gedachten

  • Direct noteren. De ideale situatie is, dat je de gevoelens en gedachten opschrijft, op dat moment dat ze zich voordoen. Dit is natuurlijk niet altijd mogelijk. Het zou wel een beetje gek staan als je tijdens een afspraak of een feestje je formulier tevoorschijn zou halen. Maar je kunt in zo’n situatie wel in gedachten een notitie maken, of snel iets in je agenda of op een klein papiertje schrijven. Dit kun je dan later, bijvoorbeeld ’s avonds, uitwerken. Probeer je tot in details te herinneren wat er gebeurde, hoe je je voelde en welke gedachten er in je hoofd omgingen.
  • Het vermijden van negatieve gedachten. Je kunt allerlei excuses aanvoeren om niet bezig te zijn met gevoelens en gedachten. Het negeren van negatieve gedachten maakt alleen nog niet dat deze gedachten verdwenen zijn.Mensen zeggen soms in zichzelf: ‘ik doe het straks wel’ of ‘het is beter alles zo snel mogelijk te vergeten’. Het kan confronterend zijn om de eigen gedachten onder ogen te zien. Misschien ben je bang dat het teveel pijn doet of vindt je je eigen gedachten belachelijk. Dit is een normaal verschijnsel als we over onplezierige ervaringen moeten nadenken en er opnieuw ‘doorheen’ moeten. Als je merkt dat je bezig bent allerlei uitvluchten te verzinnen, ben je waarschijnlijk iets belangrijks op het spoor: dus schrijf het op. Mocht je daarna behoefte hebben aan afleiding kun je een ontspanningsoefening doen of zomaar iets leuks voor jezelf.

    Comment Section

    0 reacties op “Veel voorkomende problemen bij het veranderen van negatieve gedachten

    Plaats een reactie


    *