Page content

article content

De Gevaren van de Zomertijd

De gevaren van de zomertijd zijn voor de meeste mensen niet het eerste om bij stil te staan. Onderzoek laat zien dat de meeste mensen wel tevreden zijn met de zomertijd. Toch heeft de overgang naar de zomertijdde gevaren van de zomertijd meer problemen dan we denken. Hoe daarmee om te gaan lees je hier.

De zomertijd brengt ons, net als na een vlucht naar een andere tijdzone, biologisch gezien in een andere tijdzone dan waar we in leven. Dit kan nogal wat problemen geven,

vooral voor mensen die al wat meer moeite hebben met zich aan een ander tijdzone aan te passen, .
Overdreven? Nou nee, zegt neuroloog Hans de Groen van het centrum voor slaap– en waakstoornissen Kempenhaeghe in Heeze bij Eindhoven, waar zich jaarlijks 3850 mensen met slaapproblemen melden.

De Groen: „Als je grote moeite hebt om de stand van je lichaamsklok te verplaatsen, dan is de zomertijd een beetje alsof je tegen de zon in reist. De jetlag die je daarvan krijgt, duurt ook veel langer dan de jetlag als je met de zon mee reist.“

Het ingaan van de zomertijd kan dus vervelende gevolgen hebben. “Zeker als je toch al last hebt van slaapstoornissen. Maar meestal zijn het geen vitale problemen, hoor. Je gaat er niet dood van. Tenzij je door een lagere alertheid in het verkeer een dodelijk ongeluk krijgt”, zegt De Groen droogjes.

En dat kan heel goed. Onderzoek in Zweden en Amerika heeft uitgewezen dat er iets meer ongevallen plaatsvinden op de maandag na de spring shift, zoals het ingaan van de zomertijd wereldwijd heet.

De overgang van zomertijd naar wintertijd laat dit effect niet zien. Dan kunnen we gelukkig een uurtje langer slapen.

Tips om om te gaan met de Zomertijd

  • Sta op op de tijd die je normaal gewend bent.
  • Zorg dat je je dag actief begint. Lichaamsbeweging helpt je lichaam met opstarten.
  • Licht! Licht zorgt ervoor dat je biologische klok zich makkelijker naar de nieuwe tijdzone verzet.